BirdLife Suomi Linturetkellä. Kuva: Lauri Hänninen.
Järjestö

Henkilöstö
Osoitteenmuutos

Tornien taisto
Kevään suuri lintutornitapahtuma 9.5.2015
Tornien taisto on BirdLife Suomen järjestämä leikkimielinen kilpailu, jossa pyritään havaitsemaan lintutornista mahdollisimman monta lajia kahdeksassa tunnissa. Samalla tehdään lintuharrastusta tunnetuksi ja kerätään varoja linnustonsuojeluun. Tornien taisto järjestetään vuosittain toukokuun alussa, ja siihen voi osallistua kuka tahansa. Vuonna 2014 Tornien taisto käytiin 21. kerran lauantaina 3.5. klo 5–13, ja mukana oli noin 330 tornia.

Eniten lajeja (104) havaittiin Porissa Yyterin lietteiden lintutornilla. Myös kolmessa muussa länsirannikon tornissa saavutettiin sadan lajin maaginen raja.

Tornien taiston osallistumismaksuilla tuettiin kansainvälisesti tärkeiden lintualueiden (IBA, Important Bird and Biodiversity Area) lintulaskentoja. Kiitos kaikille mukana olleille!

Ensimmäisen Tornien taiston järjesti Eläinmaailma-lehti vuonna 1994. Vuonna 2000 BirdLife Suomi tuli järjestäjäksi ja tapahtuma laajeni kaikille avoimeksi. Silloin joukkueita oli mukana 72. Vuonna 2010 kisattiin ensi kertaa yli 300 tornissa.

• Tornien taiston 2014 tulokset