BirdLife Suomi Sääksi. Kuva: Jorma Tenovuo.
Järjestö
Liity tai tue
Tiedotteet
Lintuhavainnot
Linnut ja harrastus
Suojelu ja tutkimus
Julkaisut ja tuotteet

Lintuvaruste-kauppa
BirdLife International

på svenska
in English

Annankatu 29 A 16
puh. (ark. klo 10–15)
fax 09 4135 3322
toimisto@birdlife.fi
Henkilöstö
Osoitteenmuutos

Tiedotteet
Haluatko BirdLife Suomen mediatiedotteet itsellesi tuoreeltaan sähköpostilla? Ilmoita nimesi ja sähköpostiosoitteesi osoitteeseen toimisto@birdlife.fi. Laita viestin otsikoksi "Tilaan mediatiedotteet". Lista päivitetään noin kahden viikon välein.

Mediatiedote 12.1.2017
Pihabongaus ottaa varaslähdön Luonnon päivien juhlintaan

BirdLife Suomen Pihabongaus-tapahtuma järjestetään 28.–29.1. Kaikille luonnosta kiinnostuneille tarkoitetussa tapahtumassa tarkkaillaan tunnin ajan lintuja omalla pihalla tai muulla paikalla, ja havainnot ilmoitetaan BirdLifelle.

Pihabongaus on Suomen suurin lintutapahtuma. Se on järjestetty tammikuun viimeisenä viikonloppuna vuodesta 2006 lähtien. Viime vuosina noin 20 000 ihmistä on tarkkaillut lintuja lähes 15 000 pihalla ympäri maan. Vuosien varrella on kertynyt havaintoja noin 5 miljoonasta lintuyksilöstä.

Osallistuakseen Pihabongaukseen ei tarvitse olla lintuharrastaja, eikä Pihabongaus ole kilpailu. Tavoitteena on ennen kaikkea innostaa tarkkailemaan talvisia lintulaudan ja kotipihan lintuja sekä kiinnostumaan lähiluonnosta. Tapahtuman suojelijana on tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.

Pihabongauksen tuloksista saadaan arvokasta tietoa maamme talvisen linnuston muutoksista. Tähänastiset tulokset kertovat muun muassa hömötiaisen ja varpusen selkeästä vähenemisestä ja pikkuvarpusen runsastumisesta.

Tapahtumaviikonloppuna tehdyt havainnot voi ilmoittaa osoitteessa www.pihabongaus.fi tai postikortilla. Osallistujien kesken arvotaan lintuaiheisia palkintoja. BirdLife julkaisee verkkosivuillaan tuloksia jo tapahtuman aikana, alustavan yhteenvedon 30.1. ja lopulliset tulokset helmikuun aikana.

Tänä vuonna Pihabongaus ottaa varaslähdön Luonnon päivien juhlintaan. Luonnon päivät ovat yhdessä tekemisen ja yhdessä luonnosta nauttimisen päiviä. Ensimmäistä Luonnon päivää vietetään 4.2.

OSALLISTUMISOHJEET LYHYESTI

Hauskaa, helppoa, hyödyllistä ja siihen kuluu vain tunti!

Pihabongaukseen voi osallistua kuka tahansa ja missä tahansa Suomessa. Pihabongaukseen ei tarvitse erikseen ilmoittautua.

• Tarkkaile tunnin ajan lintuja omalla pihalla tai muulla paikalla joko lauantaina 28. tai sunnuntaina 29. tammikuuta.
  • Tunnista havaitsemasi lintulajit.
  • Laske montako yksilöä kutakin lajia on enimmillään näkyvissä samaan aikaan (näin vältät laskemasta samoja yksilöitä moneen kertaan).
  • Ilmoita tunnistamasi lajit ja laskemasi maksimimäärät BirdLifelle viimeistään perjantaina 3.2. osoitteessa www.pihabongaus.fi .
  • Havainnot voi ilmoittaa myös postikortilla osoitteella BirdLife Suomi, Annankatu 29 A 16, 00100 Helsinki. Postikortissa on oltava lintuhavaintojen lisäksi havainnoitsijan ja havaintopaikan osoitteet, havainnointiajankohta ja havainnoitsijoiden määrä.
  • LISÄMATERIAALIA

• www.pihabongaus.fi
  • Valokuvia, artikkeleita ja tuloksia

I KORTHET PÅ SVENSKA

BirdLife Finland ordnar åt alla naturintresserade Gårdsplanskryss-evenemanget 28.–29.1. Allt går ut på att under en timme iaktta fåglar på egen gård eller vid någon annan plats. Timmen kan man själv välja endera på lördag eller söndag. Iakttagelserna rapporteras till BirdLife på web-adressen www.pihabongaus.fi eller med postkort.

Grunden till evenemanget ligger i att få människor att engagera sig åt vinterns gårdsfåglar. Med ens samlas uppgifter som hjälper till att konkret få reda på vilka fåglar påträffas och i vilka mängder, som i sin tur ger grunder för forskning av fågelbeståndens utveckling och bidrar till fågelskydd.

Gårdsplanskrysset (Pihabongaus) har ordnats i slutet av januari årligen sedan 2006. Årligen deltar ca 20 000 finländare med att observera fåglar på närmare 15 000 gårdsplan. Under alla dessa år har man observerat mer än 5 miljoner fågelindivider tillsammans.

Republikens presidents maka Jenni Haukio fungerar som evenemangets skyddare.

Anmälning av räkningsresultaten och tilläggsuppgifter finns på www.pihabongaus.fi.

• Foton, färdiga artiklar och tidigare resultat

LISÄTIETOJA/TILLÄGGSINFORMATION

• www.pihabongaus.fi

Jan Södersved, tiedottaja/informatör

Mediatiedote 10.1.2017
    Havaitse 100 lintulajia itsenäisyytemme 100. juhlavuonna

Itsenäisyytemme juhlavuoden kunniaksi BirdLife Suomi haastaa suomalaiset 100 lintulajia -kampanjaan. Sen ideana on oppia lisää Suomen luonnosta, kartuttaa lintulajien tunnistustaitoa ja siinä sivussa havaita 100 lintulajia tämän vuoden aikana.

Haasteeseen voi osallistua kuka tahansa. Suomessa pesii noin 250 lintulajia, ja kaikkiaan on havaittu runsaat 470 lajia, joten 100 lajia vuodessa ei ole aloittelijallekaan mahdoton tavoite. Lajien määrällä ei kilpailla, vaan kampanjassa pyritään vain siihen, että mahdollisimman moni tunnistaa ja havaitsee vähintään sata lajia.

BirdLife Suomen jäsenyhdistykset järjestävät eri puolilla maata opastettuja retkiä ja muita tapahtumia. Osallistumalla niihin oppii helposti lisää linnuista.

BirdLife seuraa kampanjan etenemistä verkkosivuillaan. Lisäksi joka viikko julkaistaan vinkkinä lyhyt esittely kahdesta ajankohtaisesta lajista. Tällä tavoin vuoden aikana tulee tutuksi 100 lintulajia.

LISÄTIETOA:

Jan Södersved, tiedottaja

• 12.1.2017 - Pihabongaus ottaa varaslähdön Luonnon päivien juhlintaan
  • 10.1.2017 - Havaitse 100 lintulajia itsenäisyytemme 100. juhlavuonna

Aiempien vuosien lehdistötiedotteet löytyvät www-arkistosta.