Petri Lampila

Suojeluasiantuntija

Petri Lampila

Lintuharrastusurani polkaistiin käyntiin Suomenselän Kivijärvellä, josta muutin opintojen perässä Ouluun vuonna 1994. Biologian opinnot johtivat lopulta vuonna 2011 valmistuneeseen väitöskirjaan asti. Oulun seutu jäi taakse loppuvuodesta 2018, jolloin muutin Limingasta Kirkkonummelle.

Linnut kiehtovat minua monella tasolla. Lintujen suojelutyö on ollut aina minulle tärkeää. Niinpä gradulajikseni valikoitui Pohjolan ehkä uhanalaisin lintulaji, kiljuhanhi, ja väitöskirjani käsitteli lintupopulaatioiden selviämistä ihmistoiminnan muokkaamassa metsämaisemassa. Kiljuhanhi on minulle edelleen erityisen rakas laji, ja olen kulkenut lajin perässä Kreikkaan, Kazakstaniin, Iraniiin, Uzbekistaniin ja Turkmenistaniin ja olen myös WWF:n kiljuhanhityöryhmän puheenjohtaja. BirdLife Suomessa toimin suojeluasiantuntijana.

Myös lintujen määritys ja sen ongelmat ovat aina kiinnostaneet, ja olen BirdLife Suomen rariteettikomitean jäsen. Edelleen tärkein harrastuksessa ja työssä eteenpäin ajava voima on kuitenkin niin tuttujen kuin ensi kertaa eteen osuvien lintujen mieletön kauneus sekä toisaalta lintujen uskomaton kyky selvitä äärimmäisissä oloissa ja taittaa lihasvoimalla ällistyttäviä matkoja. Linnut ovat upeita otuksia!