Teemu Lehtiniemi

Suojelu- ja tutkimusjohtaja

Teemu LehtiniemiOlen alun perin kotoisin Hämeestä Kangasalta. Opiskelin biologiksi Turussa, mistä päädyin Helsinkiin vuonna 1998. BirdLife Suomessa olen työskennellyt vuodesta 1999. Kotijoukkoihin kuuluu vaimo, kaksi tyttöä (synt. 2002 ja 2006) ja airedalenterrierejä.Kansalaisjärjestöjen tarpeellisuus ja merkitys ovat paljastuneet itselleni vasta töiden myötä. Nykyisessä työssäni haluan erityisesti vaikuttaa siihen, että luonnon huomioinnista ja kansalaisten kuuntelemisesta tulisi todellinen osa päätöksentekoa. Hyvistä periaatteista huolimatta luontoselvitykset, kansalaisten kuulemiset ja ympäristövaikutusten arvioinnit ovat usein vain pakollinen sivujuonne osana jo päätetyn toteuttamista.

Toinen erityisen tärkeäksi kokemani asia on Suomen linnuston seurannan parantaminen. Tieto ei lisää tuskaa, vaan lisää painetta tehdä parempia päätöksiä. Lintuharrastajien havainnot pitäisi saada mahdollisimman hyvin seuranta- ja suojelukäyttöön.

Lintukärpänen puraisi minua 1970-luvun lopulla. Olen harrastanut lintuja lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla: muutontarkkailua, pesimälintuseurantoja, rengastusta, komppausta, bongausta ym. Lintuasemarengastus ja -elämä veivät jossakin vaiheessa päähuomion ja sen vuoksi erilaisilla lintuasemilla ja lintusaarilla on tullut vietettyä noin puolentoista vuoden päivien verran ja rengastuksia on kertynyt “riittävästi”. Viime vuosina lintuharrastuksessani on korostunut kiireettömyyden ja elämysten metsästäminen.

Elämän yhtenä punaisena lankana on ollut halu tunnistaa kaikki luonnossa vastaan tuleva. Ei yksin linnut, vaan myös kasvit, nisäkkäät, hyönteiset, kalat jne. Myös kalastus, telttailu, vaeltaminen ja veneily kuluttavat vapaa-aikaani.