Ohje kokousten etäosallistujalle

BirdlifeSuomi-GoogleMeet logot

Joihinkin BirdLife Suomen ja sen jäsenyhdistysten kokouksiin voi osallistua etäyhteydellä Google Meet -palvelun kautta. Tälle sivulle on koottu yleisiä ohjeita etäosallistujalle.

Kokouksen linkkiosoitteen saat kokouksen järjestäjältä. Se on muotoa meet.google.com/xxx-xxxx-xxx (eli kymmenen kirjaimen tunnus).

Kokouksen järjestäjä saa omat ohjeensa BirdLifen henkilökunnalta – ota yhteyttä ajoissa! Perusohjeet järjestäjälle löytyvät myös Yhdistyspalvelut-sivustolta.

Pikaohje

Sinulle, joka olet tottunut etäkokouksiin, mutta jolle Google Meet on vieras palvelu.

  • Jos osallistut tietokoneella tai läppärillä (tarvitset myös mikrofonin ja mahdollisesti kameran), avaa saamasi linkki nettiselaimessa kokouksen alkaessa. Chrome on varmin, mutta myös muut yleisimmät selaimet toimivat. Et tarvitse Google-tunnuksia, mutta jos kirjaudut niillä, nimesi näkyy osallistujalistassa.
  • Jos osallistut tabletilla tai kännykällä, asenna hyvissä ajoin ennen kokousta Google Meet -sovellus ja kirjaudu siihen Google-tunnuksillasi (esim. gmail). Liity kokoukseen saamallasi linkillä tai syöttämällä kokoustunnus (linkin loppuosa) sovellukseen.
  • Kuulokkeita tai ns. head-settiä kannattaa käyttää, jos on. Äänenlaatu on silloin yleensä parempi.
  • Etsi näkymästäsi ainakin mikrofonin hallinta (päälle ja pois), kameran hallinta (päälle ja pois) sekä chat eli pikaviestit. Ks. kuva alempana tällä sivulla.

HUOM: Vinkit ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi löytyvät sivun lopusta.

Perusteellinen ohje

Sinulle, joka et ole tottunut osallistumaan etäkokouksiin.

Tarvitset:

  • Nettiyhteyden
    • Mitä nopempi ja vakaampi yhteys, sen varmemmin etäkokoustaminen toimii. Hitaimmat kännykän mobiilinettiyhteydet eivät riitä.
  • Nettiyhteyttä käyttävän laitteen, jossa on ainakin kaiutin ja mikrofoni, mahdollisesti myös kamera. Tarvitset siis jonkin seuraavista:
    • tietokoneen tai läppärin, jossa on kaiutin ja mikrofoni (ja kamera) joko sisäänrakennettuina tai lisävarusteina
    • tai tablettitietokoneen
    • tai älypuhelimen.
  • Tarvitset mahdollisesti (mutta et välttämättä) Google-tilin, ks. alla Ennakkovalmistelut.

Suosittelemme lisäksi:

  • Kannattaa käyttää mitä tahansa laitteeseen kytkettävissä olevia kuulokkeita, jos on. Kuulokkeiden käyttö pienentää riskiä, että ääni alkaa kiertää laitteen kaiuttimesta takaisin mikrofoniin.
  • Kaikkein paras on ns. head-set, eli sankakuulokkeet ja niihin liitetty mikrofoni. Näin saadaan paras mahdollinen äänenlaatu.

Ennakkovalmistelut:

Jos osallistut tietokoneella tai läppärillä:

  • Et tarvitse Google-tiliä, mutta jos kirjaudut tilillesi, nimesi näkyy osallistujalistassa.
  • Käytä mieluiten Chrome-selainta. Muut tuetut selaimet ovat Firefox, Edge ja Safari.
  • Anna selaimelle lupa käyttää mikrofonia (ja kameraa) kun liityt kokoukseen. Voit tehdä sen myös etukäteen näin:
    • Avaa selaimella osoite meet.google.com
    • Klikkaa “Start a meeting”
    • Klikkaa “Allow” tai “Salli”, kun selain kysyy lupaa mikrofonin (ja kameran) käyttämiseen.

Jos osallistut tabletilla tai älypuhelimella:

Kokoukseen liittyminen:

Tietokoneella tai läppärillä:

  • Klikkaa kokouksen järjestäjän lähettämää kokouksen linkkiä
  • tai kirjoita selaimen osoiteriville kokouksen linkkiosoite
  • tai mene osoitteeseen meet.google.com ja syötä sivulta löytyvään kenttään kokouksen kirjainkoodi (osoitteen loppuosa).
  • Klikkaa liittymisnappia (“Liity”, “Pyydä saada liittyä”) tarvittavan monta kertaa. Odota, että sinut hyväksytään sisään. Tarvittaessa paina liittymisnappia uudestaan.
  • Pyydettäessä anna lupa käyttää laitteesi mikrofonia (ja kameraa).

Tabletilla tai älypuhelimella:

  • Klikkaa kokouksen järjestäjän lähettämää kokouksen linkkiä (avaa Meet-sovelluksen)
  • tai avaa Google Meet -sovellus ja syötä kokouksen kirjainkoodi (osoitteen loppuosa).
  • Klikkaa liittymisnappia (“Liity”, “Pyydä saada liittyä”) tarvittavan monta kertaa. Odota, että sinut hyväksytään sisään. Tarvittaessa paina liittymisnappia uudestaan.
  • Pyydettäessä anna lupa käyttää laitteesi mikrofonia  (ja kameraa).

Kokouksessa:

Kokouksen järjestäjä antaa ohjeet kokouksen käytännöistä, esimerkiksi miten puheenvuoroa pyydetään ja pidetäänkö osallistujien kamerat auki vai kiinni. Tässä on muutama yleinen ohje:

  • Sulje mikrofonisi mikrofoni-kuvakkeesta. Osallistujien mikrofonit pidetään yleensä kiinni muulloin kuin oman puheenvuoron aikana.
  • Etsi chat- eli pikaviesti-ikkuna. Sitä tarvitaan monissa kokouksissa esimerkiksi puheenvuorojen pyytämiseen.
  • Jos yhteys katkeaa kesken kokouksen, liity samalla linkillä uudestaan.
Google Meet näkymä läppärissä

Google Meet -näkymä tietokoneella, kun kokous on käynnissä. Mikrofoni ja kamera ovat pois päältä, kun ne ovat punaisia. Chat löytyy puhekupla-kuvakkeen takaa.

 

Google Meet näkymä kännykässä

Google Meet -näkymä älypuhelimen sovelluksessa, kun kokous on käynnissä. Näkymän voi kääntää myös vaakasuoraksi. Mikrofoni ja kamera ovat pois päältä, kun ne ovat valkoisia. Chat (“in call messages”) löytyy valikkomerkin takaa. Jos kuvakkeet katoavat, ne saa näkyviin koskettamalla ruutua.

 

Ongelmatilanteita

Muiden ääni ei kuulu minulle tai kuuluu väärästä paikasta

  • Tarkista laitteesi äänenvoimakkuus.
  • Jos käytät kuulokkeita mutta ääni kuuluu kaiuttimista, varmista kuulokkeiden kytkentä.
  • Jos vain tietyn puhujan äänessä on ongelmia, ilmoita ongelmasta chattiin.
  • Jos kaikki kuuluu (ja näkyy) huonosti, varmista että käytät parasta saatavilla olevaa nettiyhteyttä (esimerkiksi vaihda mobiilinetistä wifiin).
  • Kokeile poistua kokouksesta ja liittyä siihen uudestaan. Voit myös kokeilla liittyä eri laitteella.

Minun ääneni ei kuulu tai kuuluu huonosti muille

  • Tarkista, että olet avannut mikrofonin Meet-ikkunasta (punainen mikrofonin kuva).
  • Kysyikö laitteesi lupaa mikrofonin käyttöön kun liityit kokoukseen? Annoithan luvan? Jos et ole varma, kokeile poistua kokouksesta ja liittyä siihen uudestaan. Voit myös kokeilla liittyä eri laitteella.
  • Jos laitteessasi on usempi mikrofoni, avaa Meet-ikkunan valikko kolmesta pisteestä (yllä mallikuvassa oikeassa yläkulmassa), etsi mikrofonin valinta, ja valitse mitä mikrofonia Meet saa käyttää.
  • Varmista, että käytät parasta saatavilla olevaa nettiyhteyttä (esimerkiksi vaihda mobiilinetistä wifiin).
  • Kokeile poistua kokouksesta ja liittyä siihen uudestaan. Voit myös kokeilla liittyä eri laitteella.

Joku höpöttää taustalla

  • Joku on unohtanut sulkea mikrofoninsa. Älä lisää höpinää puhumalla mikkiin, vaan ilmoita asiasta chattiin. Ylläpitäjät voivat sulkea osallistujien mikrofonit.

En näe kuvaa tai esitystä

  • Meetin pitäisi automaattisesti näyttää esiintyjän kuva (jos hänellä on kamera päällä) tai esitys (jos sellainen on käynnissä). Jos ei, klikkaa osallistujien luettelo auki ja valitse sieltä:
    • Jos pitäisi näkyä henkilö, klikkaa hänen nimeään. Jos esiintyjän kuva ei vieläkään näy, kirjoita siitä chattiin (luultavasti kamera on unohtunut kiinni). Huom: esiintyjän kuva ei näy silloin jos hänellä on esitys käynnissä.
    • Jos pitäisi näkyä esitys, klikkaa esittäjän nimellä varustettua esityksen symbolia: nuoli ylöspäin ruudun sisällä.

Putosin pois kokouksesta tai yhteys kokoukseen katkesi

  • Liity uudestaan samalla linkkiosoitteella.
  • Jos ongelma on järjestäjän päässä, yhteyden palauttamisessa saattaa kestää jonkin aikaa. Kokeile liittymistä siinä tapauksessa useita kertoja.

Liittymispyyntöäni kokoukseen ei hyväksytä

  • Liittymispyynnöissä on todennäköisesti ruuhkaa tai Meetissä on teknisiä ongelmia. Yritä uudelleen, kunnes pääset sisään.

Jos nämä neuvot eivät auta, soita järjestäjän ilmoittamaan puhelinnumeroon saadaksesi apua.