Lasten lintuviikko 2020

Kuva: Veera Hovila

Innokas 4-vuotias lintuharrastaja näki hautovan laulujoutsenen! Kuva: Veera Hovila

Lasten lintuviikkoa vietettiin tänä vuonna 11.–17.5. ajankohtaan nähden melko viileässä säässä. Matalan kynnyksen maksuttomille materiaaleille oli kuitenkin käyttöä kevään poikkeusoloissa – tapahtumaan osallistuneiden ryhmien määrä hyppäsi kertaheitolla noin 70 prosenttia ylöspäin! Koska koululaiset olivat etäopetuksessa viikon alkupuolella tavallista suurempi osa osallistujista oli perheitä, joten osallistuneiden henkilöiden määrä kasvoi vain hiukan.

Tänä keväänä Lasten lintuviikkoon osallistui 4316 lasta ja nuorta sekä 973 aikuista 534 ryhmässä. Kiitos kaikille osallistujille ja tervetuloa mukaan taas ensi vuonna!

I år under undantagstillståndet var de kostnadsfria materialen av Barnens fågelvecka populära! Det blev ett jättefint rekord: totalt 4316 barn och undom med 973 vuxna i 534 grupper letade efter tecken på fåglarnas häckning. Vi tackar alla deltagare – välkommen att delta igen nästa år!

“Lapset tykkäsivät tosi paljon!”

Tunnelmia

• 8-vuotiaat olisivat pörräneet metsässä bongailemassa loputtomiin. Mahtava metsäpäivä takana!
  • Kiva, kun järjestätte tämmöisiä. Lapset 4 v ja 5 v olivat innoissaan. Äitikin myös 🙂
  • Jättebra material! Väluttänkt, på barnens nivå. Trevligt med så bra material på svenska. Tummen upp!
  • Ihanaa vaihtelua arkeen – lapset ja itsekin olemme todella innostuneita nyt sekä linnuista että valokuvauksesta, ja tämä innoitti meidät uuteen harrastukseen!
  • Mukavaa, että ei tarvitse osata tunnistaa lintuja ja havaintoja tulee mukavasti, vaikka varsinaisia lintuja ei aina näkisikään runsainmitoin.
  • Lapset kiikaroivat lintuja, lintujen laulua kuului koko ajan ja todella hienosti jokainen rauhoittui kuuntelemaan ääniä.
  • Trevligt och mångsidigt material, vi pedagoger blev ivriga tack vare allt material och alla tips.
  • Tehtävänanto oli mieleinen. Lintujen tunnistamisen sijaan keskityttiin havainnoimaan, mitä linnut tekevät. Tämä koettiin motivoivana.
  • Hieno haaste! Meidän ryhmä innostui linnuista aivan uudella tavalla!
  • Mycket fint och trevligt material. Barnen tyckte promenaden var spännande och blev väldigt observanta på alla fåglar som flög förbi och sjöng i träd och buskar.
  • Aivan mahtavia juttuja perhepäivähoitajankin käyttöön! Meidän porukasta tuli nyt “lintuharrastajia”. Kiikarit on keittiön pöydällä 🙂
  • Tämä on tosi kiva juttu kevään merkkien tutkimiseen, teemaviikko linnuista on tullut pidettyä jo useamman vuoden ajan.
  • Oppilaat pitivät siitä kun lajin tunnistus ei ollut oleellisin asia, vaan saimme havainnoida enemmän lintujen tekemistä. Siinä riitti  paljon ihmeteltävää ja heräsi paljon keskustelua oppilaiden ja aikuisten kesken.
  • Barnen (2-4 åringar) berättar: “Vi har spanat och lyssnat på olika fåglar. Vi har pysslat kikare som vi tog med idag ut. Vi har idag sett fåglar flyga, hoppa, sjunga, jaga varandra, ligga i bo, flyga i fågelholken och äta maskar. Fåglar är söta! Man måste smyga och vara tyst så dom inte blir rädda och flyger bort.”
  • Ekaluokkalaiset tekivät  tarkkoja havaintoja koulun lähimetsässä lintujen pesimispuuhista innoisaan. Moni ei ollut nähnyt linnunpesiä aikaisemmin, joita nyt havaitsimme. Kaikki keskittyivät hyvin ja olivat innoissaan.
  • Aivan mahtavat materiaalit – oppilaat motivoituivat tehtävistä tarkkailla pesintää ja siinä ohella lajitunnistus oti aimo harppauksia eteenpäin.

TuloksiaLasten lintuviikko tuloskaavio 2020

• 525 ryhmää kuuli linnun laulavan.
  • 316 ryhmää näki linnun menevän usein mahdolliseen pesäpaikkaan.
  • 300 ryhmää havaitsi linnun hakevan tai kantavan pesämateriaalia
  • 273 ryhmää näki linnun kantavan ruokaa
  • 270 ryhmää huomasi linnun varoittelevan tai hyökkäilevän kohti petoa
  • 169 ryhmää näki linnun rakentavan pesää
  • 151 ryhmää näki linnun hautovan pesässä
  • 136 ryhmää löysi pesän tai pöntön, josta kuului poikasten ääniä
  • 41 ryhmää näki poikasia, jotka olivat jo lähteneet pesästä

Laulava lintu oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana pesinnän merkeissä. Sen havaitsikin melkein jokainen osallistunut ryhmä!

Suosituin retkipäivä oli perjantai 15.5., jolloin peräti 193 ryhmää kävi linturetkellä.

Kuvia