Tiira-lintutietopalvelu

tiira-logoTiira (www.tiira.fi) on valtakunnallinen lintuhavaintojärjestelmä, johon käytännössä kaikki lintuharrastajat ilmoittavat lintuhavaintonsa. Tiiran tietokantaan tallennetaan vuosittain yli miljoona lintuhavaintoa. Vanhimmat järjestelmästä löytyvät havainnot ovat 1700-luvulta. Vuonna 2022 Tiiraan kirjattiin yli 2,2 miljoonaa lintuhavaintoa ja vuonna 2021 2 miljoonaa havaintoa.

Tiirassa harrastajien lintuhavainnot pysyvät järjestyksessä ja ovat myös muiden lintuharrastajien, yhdistysten ja tutkijoiden käytettävissä. Arkaluontoiset havainnot voi halutessaan salata, jolloin ne ovat suojelukäytössä, mutta eivät yleisesti nähtävissä. Tiiraan voi kirjata minkä tahansa Suomessa tehdyn lintuhavainnon. Erityisen kiinnostuneita lintuyhdistykset ja -harrastajat ovat havainnoista harvalukuisista ja harvinaisista linnuista, suurista lintumääristä sekä tavanomaista aikaisemmista (kevät) ja myöhäisemmistä (syksy/talvi) havainnoista.

Tutustu Tiiraan

Voit tutustua ja selata Tiiraan tallennettuja havaintoja kirjautumalla palveluun. Tiiran tulossivulle on koottu aineiston perusteella tehtyjä yhteenvetoja muun muassa lintulajien muuton ajoittumisesta.

Kirjautumalla Tiiraan jäsenoikeuksin käytössäsi on laajemmat ominaisuudet kuin muilla:

• mahdollisuus tarkastella havaintojen selauksessa karttoja tarkalla mittakaavalla
  • mahdollisuus tehdä monipuolisempia hakuja (esimerkiksi mielenkiintoisuuden jako valtakunnalliseen ja paikalliseen)
  • mahdollisuus hakea ja tarkastella Tiiraan tallennettuja kuvia ja muita tallenteita