Tiira-lintutietopalvelu

tiira-logoTiira (www.tiira.fi) on valtakunnallinen lintuhavaintojärjestelmä, johon käytännössä kaikki lintuharrastajat ilmoittavat lintuhavaintonsa. Tiiran tietokantaan tallennetaan vuosittain yli miljoona lintuhavaintoa. Vanhimmat järjestelmästä löytyvät havainnot ovat 1700-luvulta.

Tiirassa harrastajien lintuhavainnot pysyvät järjestyksessä ja ovat myös muiden lintuharrastajien, yhdistysten ja tutkijoiden käytettävissä. Arkaluontoiset havainnot voi halutessaan salata, jolloin ne ovat suojelukäytössä, mutta eivät yleisesti nähtävissä. Tiiraan voi kirjata minkä tahansa Suomessa tehdyn lintuhavainnon. Erityisen kiinnostuneita lintuyhdistykset ja -harrastajat ovat havainnoista harvalukuisista ja harvinaisista linnuista, suurista lintumääristä sekä tavanomaista aikaisemmista (kevät) ja myöhäisemmistä (syksy/talvi) havainnoista

Voit tutustua ja selata Tiiraan tallennettuja havaintoja kirjautumalla palveluun. Tiiran tulossivulle on koottu aineiston perusteella tehtyjä yhteenvetoja muun muassa lintulajien muuton ajoittumisesta.

Mikäli olet kiinnostunut Tiiraan kirjatun aineiston käyttämisestä esimerkiksi tutkimuksessa, ole yhteydessä alueelliseen lintuyhdistykseen (tietyn alueen aineisto) tai BirdLife Suomeen (koko maata tai suurta osaa maasta koskeva aineisto). Tiiraan harrastajien kirjaamaa aineistoa on käytetty laajalti tutkimuksissa ja selvityksissä. Aineisto on mukana myös esimerkiksi EuroBirdPortal  -verkkopalvelussa, josta voi tarkastella visuaalisten aikakarttojen avulla lintulajien vuoden aikaista esiintymistä Euroopassa.