Jan Södersved

Tiedottaja, Linnut-lehden päätoimittaja

Jan SödersvedLinnut veivät mennessään koulupojan 1970-luvun puolivälissä. Siitä lähtien olen harrastanut lintuja lähes kaikin mahdollisin tavoin: teen edelleen lintulaskentoja, rengastan lintuja, kuvaan niitä, käyn bongaamassakin. Järjestötoiminnastakaan en arvannut pitää näppejäni erossa. Lohjan lintutieteellistä yhdistystä Hakkia luotsasin sen perustamisesta saakka vuodesta 1996 vuoden 2011 loppuun, ja BirdLifen hallituksessa istuin, kun Lintutieteellisten Yhdistysten Liitosta väännettiin BirdLife Suomea. Taisin minäkin silloin suotta suhtautua varauksella uuteen nimeen.

Kiinnostus lintuihin ja luontoon vei opiskelemaan biologiaa ja maantiedettä Helsingin yliopistoon, into kirjoittamiseen avasi muutamaa vuotta myöhemmin työpaikan Eläinmaailma-lehdessä. Sittemmin olen työkseni toimittanut lehtiä ja kirjoja. BirdLifen tiedottajana aloitin elokuussa 2010. Ulkoisen tiedottamisen lisäksi tehtäviini kuuluu Linnut-lehden toimittaminen.

Ainakin aika ajoin elämääni mahtuu muutakin kuin lintuja. Perheeseeni kuuluu vaimo, kaksi pesästä lentänyttä fiksua nuorta aikuista sekä piskuinen koira.