Yhdessä lintujen puolesta

Pikkuvarpunen valloitti linnunpöntöt

Pönttöbongauksen alustavien tulosten mukaan pöntöissä pesii tänä vuonna lintuja hieman edellisvuotta enemmän. Yli puolet tarkkailluista linnunpöntöistä on ollut asuttuja. Erityisen runsaasti on havaittu pikkuvarpusen pesintöjä: laji runsastui jopa 70 prosenttia viime vuodesta. Lue lisää »

Yhdessä lintujen puolesta

BirdLife Suomi ry on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä. BirdLife Suomi on osa BirdLife International -järjestöä, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto. BirdLife Suomi ry on maamme 30 lintuyhdistyksen ja näiden yli 13 000 jäsenen keskusjärjestö.

havainnot
7.6.2019

Hyönteissyöjälintujen muutto jatkuu

Näkyvä kevätmuutto on jokseenkin päättynyt, mutta monien hyönteissyöjälintujen muutto on edelleen vilkasta. Edelleen saapuu kultarintoja, kerttusia, harmaasieppoja ja pikkulepinkäisiä. Tällä viikolla Suomeen saapui myös myöhäisin muuttolintumme, lapinuunilintu. Lämmin kaakkoisvirtaus on tuonut kuhankeittäjiä enemmän kuin viime vuosina.

mediatiedotteet
31.5.2019

Myrsky tuhoaa uhanalaisten lintujen pesintöjä Perämerellä

Perämerellä riehunut myrsky on osoittautumassa tuhoisaksi monille rannoilla pesiville linnuille. Matalille rantaniityille noussut merivesi tuhoaa esimerkiksi erittäin uhanalaisen etelänsuosirrin pesinnät lähes täydellisesti. Näin on käynyt jo kaksi kertaa aiemminkin edellisen kymmenen vuoden aikana.

suojelu-ja-tutkimus
29.5.2019

Lyijy tappaa lintuja

Lyijy on myrkyllistä jo hyvin pieninä pitoisuuksina. On arvioitu, että pelkästään Euroopassa kuolee joka vuosi miljoona vesilintua suoraan lyijymyrkytykseen ja noin kolme miljoonaa muuta saa myrkytysoireita. Lyijyhaulien käyttö on kokonaan kielletty monissa Euroopan maissa. Suomessa lyijyhauleja saa kuitenkin edelleen käyttää muussa kuin vesilintujen metsästyksessä, myös kosteikoilla.

TIIRA - viimeaikaisia havaintoja.

Tiira on kaikille avoin lintutietopalvelu. Tiirassa voi pitää omaa lintuhavaintopäiväkirjaa ja selata lintuhavaintoja. Havainnot ovat tärkeitä lintuyhdistysten suojelu- ja tutkimustyölle.

BirdLife Suomi ry