Yhdessä lintujen puolesta

Rariteettikomitea tiedottaa

BirdLife Suomen rariteettikomitean kokouksessa 6.–7.3. hyväksyttiin Suomen ensimmäinen havainto althaea-alalajin hernekertusta. Lisäksi hyväksyttiin muun muassa toinen ohotanlokki, toinen hutchinsii-alalajin pikkukanadanhanhi sekä kolmas halimodendri-alalajin hernekerttu. Lue lisää »

Yhdessä lintujen puolesta

BirdLife Suomi ry on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä. BirdLife Suomi on osa BirdLife International -järjestöä, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto. BirdLife Suomi ry on maamme 30 lintuyhdistyksen sekä 22 000 jäsenen ja tukijan keskusjärjestö.

havainnot
5.3.2021

Kevään ensimmäinen muuttoryöpsähdys

Kevätmuutto ryöpsähti toden teolla käyntiin viime viikon perjantaina. Lämpimän lounaisen ilmavirtauksen siivittämänä Etelä-Suomeen saapui runsaasti kiuruja, töyhtöhyyppiä, kottaraisia, uuttukyyhkyjä ja muita muuttolintuja. Myös metsähanhien ja laulujoutsenten muutto alkoi totutun varhain. Lähipäivinä kevätmuutto etenee taas maltillisemmin.

mediatiedotteet
4.3.2021

Suomen linnut vähenevät – luontokato on pysäytettävä

BirdLife Suomen julkaisema Linnuston tila Suomessa -raportti osoittaa linnuston vähenevän: uhanalaisten lintulajien määrä kasvaa ja linnusto köyhtyy useissa elinympäristöissä. Väheneminen voidaan kuitenkin pysäyttää, jos luonnon monimuotoisuus otetaan nykyistä paremmin kaikessa päätöksenteossa huomioon.

suojelu-ja-tutkimus
25.9.2020

Lintulive

Lintulivessä voit seurata eteläsuomalaisella ruokintapaikalla käyviä lintuja ja nisäkkäitä. Tavallisimmat ruokavieraat ovat tali- ja sinitiainen sekä keltasirkku, mutta paikalla poikkeaa monia muitakin lintuja. Nisäkkäistä voit nähdä oravan, rusakon, valkohäntäkauriin tai jopa saukon.

TIIRA - viimeaikaisia havaintoja.

Tiira on kaikille avoin lintutietopalvelu. Tiirassa voi pitää omaa lintuhavaintopäiväkirjaa ja selata lintuhavaintoja. Havainnot ovat tärkeitä lintuyhdistysten suojelu- ja tutkimustyölle.

BirdLife Suomi ry