Yhdessä lintujen puolesta

Kevään merkkejä pakkasista huolimatta

Kevään lähestyminen näkyy jo lintumaailmassa: tali- ja sinitiaiset sekä viherpeipot laulavat jo innolla. Kevään merkkejä ovat myös juhlapukuisen haahkakoiraan saapuminen Paraisille ja kohti pohjoista kiiruhtavat taviokuurnat. Toisaalta talvehtivat vesilinnut vetäytyvät kohti ulkosaaristoa jäätymisen myötä. Lue lisää »

Yhdessä lintujen puolesta

BirdLife Suomi ry on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä. BirdLife Suomi on osa BirdLife International -järjestöä, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto. BirdLife Suomi ry on maamme 30 lintuyhdistyksen sekä 22 000 jäsenen ja tukijan keskusjärjestö.

18.2.2021

Lintulaskijatapaamiseen osallistui lähes 100 laskennoista kiinnostunutta

Etäyhteyksin järjestetty valtakunnallinen lintulaskijatapaaminen keräsi ennätysmäärän osallistujia. Tapahtumassa esiteltiin monipuolisesti niin lintulaskentojen tuloksia, menetelmiä kuin tulevia suunnitelmiakin. Vuoden lintulaskijaksi valittiin Pentti Rauhala Kemistä. BirdLife ja Luonnontieteellinen keskusmuseo onnittelevat pitkän uran tehnyttä lintulaskijaa!

suojelu-ja-tutkimus
16.2.2021

Auta estämään laiton pikkulintujen pyynti Kyproksella – allekirjoita vetoomus!

Lintujen laiton metsästys Välimeren alueella uhkaa myös suomalaisia muuttolintuja. Kyproksen parlamentin tuore päätös pienentää laittomasta pyynnistä annettavia rangaistuksia on iso askel taaksepäin lintujen suojelussa. BirdLife Kypros kerää nimiä vetoomukseen, jossa vaaditaan päätöksen kumoamista.

suojelu-ja-tutkimus
25.9.2020

Lintulive

Lintulivessä voit seurata eteläsuomalaisella ruokintapaikalla käyviä lintuja ja nisäkkäitä. Tavallisimmat ruokavieraat ovat tali- ja sinitiainen sekä keltasirkku, mutta paikalla poikkeaa monia muitakin lintuja. Nisäkkäistä voit nähdä oravan, rusakon, valkohäntäkauriin tai jopa saukon.

TIIRA - viimeaikaisia havaintoja.

Tiira on kaikille avoin lintutietopalvelu. Tiirassa voi pitää omaa lintuhavaintopäiväkirjaa ja selata lintuhavaintoja. Havainnot ovat tärkeitä lintuyhdistysten suojelu- ja tutkimustyölle.

BirdLife Suomi ry