Yhdessä lintujen puolesta

Mitä lintuja pöntöissäsi pesii? Osallistu Pönttöbongaukseen

BirdLife Suomen Pönttöbongaus-tapahtuma järjestetään 6.–7.6. Kaikille luonnosta kiinnostuneille tarkoitetussa tapahtumassa tarkkaillaan linnunpöntöissä pesiviä lintuja. Kuka tahansa voi osallistua kertomalla, paljonko ja millaisia linnunpönttöjä tarkkailupaikalla on sekä mitä lajeja pöntöissä pesii tai on tänä vuonna pesinyt. Lue lisää »

Yhdessä lintujen puolesta

BirdLife Suomi ry on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä. BirdLife Suomi on osa BirdLife International -järjestöä, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto. BirdLife Suomi ry on maamme 30 lintuyhdistyksen ja näiden yli 13 000 jäsenen keskusjärjestö.

havainnot
22.5.2020

Kevätmuutto jatkuu vielä

Lähes kaikkien muuttolintujemme varhaisimmat yksilöt ovat ehtineet Suomeen. Aiemmin saapuneista lajeista käki havaittiin jo Kittilässä ja Lapin satakielet, sinirinnat, ehtivät Inariin ja Utsjoelle. Punavarpusia ja muita hyönteissyöjälintuja on saapumassa vielä paljon lisää. Lähipäivinä niiden muutolle onkin otolliset olosuhteet, kun pohjoisvirtaus hellittää ja sää lämpenee.

11.1.2017

Tunnista 100 lintulajia

BirdLife Suomi haastaa kaikki linnuista kiinnostuneet tunnistamaan 100 lintulajia. Haasteen ideana on oppia lisää Suomen luonnosta, kartuttaa lintulajien tunnistustaitoa ja siinä sivussa havaita 100 lintulajia kalenterivuoden aikana. Tartu haasteeseen ja rekisteröidy mukaan.

mediatiedotteet
7.5.2020

Kaikuuko kohtalon sinfonia peltosirkulle?

Vuoden lintu on äärimmäisen uhanalainen peltosirkku. Vielä muutama vuosikymmen sitten se oli viljelysalueiden tavallisimpia lintuja, mutta 30 vuodessa pesimäkannastamme on hävinnyt yli 99 prosenttia. Tänä vuonna selvitetään, missä peltosirkkuja vielä on, sekä jaetaan tietoa lajin huomioimisesta maataloudessa.

TIIRA - viimeaikaisia havaintoja.

Tiira on kaikille avoin lintutietopalvelu. Tiirassa voi pitää omaa lintuhavaintopäiväkirjaa ja selata lintuhavaintoja. Havainnot ovat tärkeitä lintuyhdistysten suojelu- ja tutkimustyölle.

BirdLife Suomi ry