Yhdessä lintujen puolesta

Arktiset kahlaajat liikkeellä

Arktisten vesilintujen ja kahlaajien muutto lähenee loppuaan. Viime päivinä on muuttanut erityisesti suosirrejä, tundrakurmitsoja ja muita kahlaajia. Hyönteissyöjien muutto jatkuu vielä pitkälle kesäkuuhun, vaikka kaikkien pesimälintujemme ensimmäiset yksilöt ovat ehtineet Suomeen. Muun muassa käki ja tervapääsky ovat ehtineet jo Inariin. Lue lisää »

Yhdessä lintujen puolesta

BirdLife Suomi ry on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä. BirdLife Suomi on osa BirdLife International -järjestöä, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto. BirdLife Suomi ry on maamme 30 lintuyhdistyksen sekä 22 000 jäsenen ja tukijan keskusjärjestö.

tapahtumat
11.12.2015

Pönttöbongaus

Pönttöbongauksessa 11.–12.6. tarkkaillaan pihapiirin linnunpöntöissä pesiviä lintuja ja ilmoitetaan havainnot BirdLife Suomelle. Tapahtumalla kerätään arvokasta tietoa pönttölinnuista ja niiden pesinnästä. Tarkoituksena on myös lisätä kiinnostusta lähiympäristön lintujen seurantaan.

mediatiedotteet
12.5.2022

Vuoden lintu -hankkeessa selvitetään nauru- ja pikkulokin nykytilanne

BirdLifen vuoden linnut ovat naurulokki ja pikkulokki. Vuoden lintu -hankkeessa lintuharrastajat selvittävät lajien pesimäpaikat, pesivien lintujen määrän sekä tärkeimmät muutonaikaiset lepäily- ja ruokailualueet. Pesimäkauden aikana tarkistetaan muun muassa lajien vanhat pesimäpaikat, mikä tuottaa tietoa lajien kannanmuutoksista.

31.5.2021

Lintulive

BirdLifen livekamerat vievät suoraan lintujen pariin. Tällä hetkellä kamerat seuraavat metson soidinpaikkaa Päijät-Hämeessä, Espoon Laajalahden lintukevättä sekä selkälokkien ja merimetsojen pesimäsaarta Merenkurkussa.

TIIRA - viimeaikaisia havaintoja.

Tiira on kaikille avoin lintutietopalvelu. Tiirassa voi pitää omaa lintuhavaintopäiväkirjaa ja selata lintuhavaintoja. Havainnot ovat tärkeitä lintuyhdistysten suojelu- ja tutkimustyölle.

BirdLife Suomi ry