Yhdessä lintujen puolesta

Helle suosii muuttoa ja pesintöjä

Hyönteissyöjien kevätmuutto etenee ripeästi. Kertut, harmaasiepot ja muut myöhäiset saapujat yleistyvät päivä päivältä. Samaan aikaan monilla rastailla on jo pesäpoikaset ja ripeimmät telkät ovat saaneet untuvikkonsa vesille. Arktisen muuton pääosissa ovat nyt sepelhanhet, kuikkalinnut ja kahlaajat. Lue lisää »

Yhdessä lintujen puolesta

BirdLife Suomi ry on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä. BirdLife Suomi on osa BirdLife International -järjestöä, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto. BirdLife Suomi ry on maamme 30 lintuyhdistyksen sekä 26 000 jäsenen ja tukijan keskusjärjestö.

suojelu-ja-tutkimus
20.5.2024

Punasotkan väheneminen jatkuu

Äärimmäisen uhanalaisia punasotkia on keväällä 2024 havaittu vähemmän kuin koskaan ennen. Tiira-lintutietopalvelun havaintoaineiston perusteella lajin keväinen runsaus on pudonnut 17 vuodessa noin kolmannekseen. Suurin tämän kevään punasotkakerääntymä on 53 yksilöä, kun reilu vuosikymmen sitten havaittiin jopa yli 200 linnun kerääntymiä.

mediatiedotteet
20.5.2024

Suomelle uudet lintulajit havaittiin Keski-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa

Suomessa on havaittu kaksi maalle uutta lintulajia toukokuussa. Luodossa havaittiin tummajunkko ja Kuopiossa eskimohanhi. Molemmat lajit ovat kotoisin Pohjois-Amerikasta.

mediatiedotteet
14.5.2024

Erittäin uhanalainen selkälokki on BirdLifen vuoden lintu

BirdLife Suomen vuoden lintu on erittäin uhanalainen selkälokki. Suomessa esiintyvä selkälokin mustaselkäinen alalaji on maailman suomalaisin lintu. Sen maailmankannasta noin puolet pesii meillä. Lajin nykyinen pesimäkanta selvitetään tänä kesänä.

TIIRA - viimeaikaisia havaintoja.

Tiira on kaikille avoin lintutietopalvelu. Tiirassa voi pitää omaa lintuhavaintopäiväkirjaa ja selata lintuhavaintoja. Havainnot ovat tärkeitä lintuyhdistysten suojelu- ja tutkimustyölle.

BirdLife Suomi ry