Teemu Lehtiniemi

Suojelu- ja tutkimusjohtaja

Olen alun perin kotoisin Hämeestä Kangasalta. Opiskelin biologiksi Turussa, mistä päädyin Helsinkiin vuonna 1998. BirdLife Suomessa olen työskennellyt vuodesta 1999. Työssäni haluan erityisesti vaikuttaa siihen, että luonnon huomioinnista ja kansalaisten kuuntelemisesta tulisi todellinen osa päätöksentekoa. Hyvistä periaatteista huolimatta luontoselvitykset, kansalaisten kuulemiset ja ympäristövaikutusten arvioinnit ovat usein vain pakollinen sivujuonne osana jo päätetyn toteuttamista.

Toinen erityisen tärkeäksi kokemani asia on Suomen linnuston seurannan parantaminen. Tieto ei lisää tuskaa, vaan lisää painetta tehdä parempia päätöksiä. Lintuharrastajien havainnot pitäisi saada mahdollisimman hyvin seuranta- ja suojelukäyttöön.

Lintukärpänen puraisi minua 1970-luvun lopulla. Olen harrastanut lintuja lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla: muutontarkkailua, pesimälintuseurantoja, rengastusta, komppausta, bongausta ym. Vietän vuosittain vähintään pari viikkoa lintuasemilla. Parina viime vuosikymmenenä lintuharrastuksessani on korostunut kiireettömyys, lähiretkeily ja myös tavallisten lintujen runsauden seuraaminen vuoden ympäri.

Elämän yhtenä punaisena lankana on ollut halu tunnistaa kaikki luonnossa vastaan tuleva. Ei yksin linnut, vaan myös kasvit, nisäkkäät, hyönteiset, kalat jne. Myös kalastus, telttailu, vaeltaminen ja veneily kuluttavat vapaa-aikaani.