Martti Soikkelille ja Seppo Keräselle BirdLifen kultainen ansiomerkki

Martti Soikkeli ja Seppo Keränen. Kuvat: Markku Saiha

Mediatiedote 17.3.2019

BirdLife Suomi on myöntänyt kultaisen ansiomerkin emeritusprofessori Martti Soikkelille ja luontokuvaaja Seppo Keräselle merkittävästä toiminnasta kotimaisen lintututkimuksen ja suojelun hyväksi. Ansiomerkit luovutettiin eilen Porin Lintutieteellisen Yhdistyksen PLY:n 60-vuotisjuhlassa Porissa.

Emeritusprofessori Martti Soikkeli on edistänyt lintujen tuntemusta, lintuharrastusta ja linnustonsuojelua yli 40 vuotta kestäneen työuransa aikana Turun yliopiston biologian laitoksella. Hän on opettanut lintujen tuntemusta, ekologiaa ja etologiaa sekä julkaissut huomattavan määrän kansantajuisia ja myös tieteellisiä lintuja, lintuharrastusta ja -tutkimusta koskevia artikkeleita. Hän on myös ahkera esiintyjä erilaisissa tilaisuuksissa ja radiossa.

Suomalaiselle lintututkimukselle merkittävintä on ollut Soikkelin toiminta Porin rantaniittyjen lintututkimuksen uranuurtajana. Hän teki 1960-luvulla väitöskirjan etelänsuosirristä. Sen elintapojen ja uhanalaisuuden syiden tuntemus Suomessa perustuvat pääosin Soikkelin tutkimuksiin. 1980-luvun lopulla hän oli vastuussa etelänsuosirrin suojeluhankkeista.

Soikkeli on PLY:n perustaja- ja kunniajäsen. Yhdistyksen ylläpitämän Säpin lintuaseman perustamista hän edisti hankkimalla tilat lintuaseman käyttöön. Vuonna 1984 hän toimitti PLY:n 25-vuotisjuhlakirjan Satakunnan linnusto. Hän on myös tuottanut merkittävän kuva-aineiston yhdistyksen historiasta ja retkikohteista muutoksineen yhdistyksen alkuajoista asti. Soikkeli on toiminut myös muun muassa Suomen Lintutieteellisen Yhdistyksen puheenjohtajana sekä tieteellisen Ornis Fennica -lehden päätoimittajana.

Seppo Keränen on tehnyt kansainvälisestikin merkittävää merikotkan suojelutyötä. Vuonna 1972 hän aloitti merikotkien talviruokinnan, ja seuraavana vuonna hän oli mukana perustamassa WWF:n merikotkatyöryhmää. Nykyään hän toimii merikotkatyöryhmässä Satakunnan aluevastaavana. Vuonna 2017 Keränen sai Suomen Luonnonvalokuvaajien ympäristöpalkinnon merikotkan hyväksi tehdystä suojelutyöstä.

Keränen on myös tunnettu luontokuvaaja. Merikotkien lisäksi hän on kuvannut monipuolisesti Selkämeren ja Satakunnan luontoa, ja hänen kuviaan on nähty monissa julkaisuissa. Yksin tai yhdessä muiden kanssa hän on tehnyt useita kirjoja, joista tunnetuimpia ovat Kosteikko – maata, vettä ja elämää (1979), Kokemäenjoki – The River (1992), Merikotkan siivillä (2001) ja Elämää suistossa – Life in the delta (2005). Nämä ovat innoittaneet monia lintuharrastuksen ja suojelutyön pariin.

BirdLife Suomen hopeiset ansiomerkit luovutettiin Tuomo Hurmeelle, Sami Luomalle, Matti Mäkelälle, Ari Rantamäelle, Markku Saihalle ja Matti Sillanpäälle.

BirdLife Suomen kultainen ansiomerkki voidaan antaa valtakunnallisesti tai kansainvälisesti poikkeuksellisen menestyksellisestä sekä hyvin pitkäaikaisesta, yli 25 vuotta jatkuneesta toiminnasta lintuharrastuksen, -tutkimuksen tai -suojelun edistämiseksi.

Tiedotteen lintulajit ruotsiksi: sydlig kärrsnäppa (etelänsuosirri), havsörn (merikotka)