Lintutilanne 3.8.2018

Suosirri. Kuva: Micha Fager

Helteinen heinäkuu oli linnustollisesti hiljaista aikaa, vaikka moni lintupari hääri toisen pesinnän parissa ja kesän poikasia oli maastossa hyvin. Kahlaajien kesäisestä syysmuutosta päästiin nauttimaan harvassa paikassa. Sirrejä kerääntyi parhaiten Porin Yyteriin, jossa oli alkuviikolla lähes 900 suosirriä. Muualla nähtiin enimmilläänkin vain kymmeniä sirrejä. Ne ovat pyyhältäneet yli kovaa ja korkealla.

Mustalintuja sen sijaan muutti laajalla rintamalla Järvi-Suomen poikki viime lauantaina. Päijänteen rannalla Kuhmoisissa laskettiin 1 700 muuttavaa mustalintua, mikä on Keski-Suomen uusi syysmuuttoennätys. Etelämpänä Asikkalassa havaittiin yli 2 600 mustalintua.

Monella muulla lajilla parveutuminen ennakoi syysmuuttoa. Ruovikkoisilla meren- ja järvenlahdilla voi nyt nähdä aamuisin ja iltaisin jopa tuhatpäisiä kottaraisparvia.

Helle ei ole hellinyt lintuharvinaisuuksilla. Tämän viikon erikoisimmat lintuvieraat olivat ruostesorsa Närpiössä, punakottarainen Kemissä sekä kaatopaikkalokkien joukosta löytyneet aroharmaalokit Turussa, Espoossa ja Tampereella.

Yleistietoa lintutilanteesta:

Lintutilanne päivitetään seuraavan kerran perjantaina 17.8.