Lintutilanne 18.1.2019

Tali- ja sinitiaisia sekä harmaapäätikka ruokinnalla. Kuva: Ilkka Markkanen

Lintutilanne 18.1.2019

Talvi on saanut otteen koko maasta, ja linnut ovat keskittyneet sinne, missä on ruokaa tarjolla. Hyvillä ruokintapaikoilla on nyt parhaimmillaan melkoinen vilske. Runsaan viikon kuluttua saadaan hyvä läpileikkaus ruokintapaikkojen linnustosta, kun talvilintuja tarkkaillaan Pihabongaus-tapahtumassa viikonloppuna 26.–27.1.

Ruokintapaikkojen lisäksi hyviä lintupaikkoja voivat olla rikkaruohostot. Suurimmissa keltasirkkuparvissa on ollut 2 000 lintua, hemppoja ja tiklejä on nähty enimmillään satoja ja peippojakin kymmenittäin. Kokkolassa oli parisataa pulmusta.

Vesilinnut keskittyvät harvoille sulapaikoille. Harvalukuisemmista talvilajeista Lappeenrannassa oli 15 tavia, Helsingissä on edelleen valkoposkihanhi ja Jomalassa mustakurkku-uikku. Muita havaittuja harvinaisempia vesilintuja olivat harmaasorsa, kyhmyhaahka, pari allihaahkaa, jääkuikka ja lähes 20 pikku-uikkua.

Tammikuun erikoisin havainto on Kemistä löytynyt pohjansirkku. Tämä Kaakkois-Aasiassa talvehtiva laji on havaittu talvella vain kerran aikaisemmin Suomessa. Paraisten Jurmosta löytyi puolestaan karikukko merisisrriparvesta. Karikukko on havaittu talvella vain kymmenkunta kertaa, useimmiten juuri Jurmossa.

Kiuru toi tällä viikolla Turkuun tuulahduksen keväästä. Se on kuitenkin saattanut talvehtia jossain lähistöllä. Muuttolintuja saa vielä odotella.

Yleistietoa lintutilanteesta:

Lisää talvilinnuista:

Lintutilanne päivitetään seuraavan kerran perjantaina 1.2.