Lintutilanne 3.6.2022

Viitakerttunen. Kuva: Micha Fager

Lintutilanne 3.6.2022

Näkyvä kevätmuutto on jokseenkin ohi, vaikka kerttusten, sirkkalintujen ja monien muiden hyönteissyöjälintujen muutto jatkuu edelleen.

Viikko sitten itäisellä Suomenlahdella laskettiin parhaana päivänä 40 000 muuttavaa sepelhanhea. Helatorstaina muutti myös arktisille seuduille matkaavia tundrakurmitsoja ja isosirrejä. Suomenlahden rannikon lisäksi niitä nähtiin myös esimerkiksi Kouvolassa, jossa Elimäenjärven tulvalla oli enimmillään yli 1 500 kahlaajaa.

Nyt linnuilla riittää kiirettä pesimätouhuissa. Myös tavallisten lintujen pesintään kannattaakin nyt kiinnittää huomiota, sillä havaintoja kerätään tämä vuonna alkaneeseen Suomen neljänteen lintuatlakseen.

Jakson harvinaisin lintu oli Mustasaaren Valassaarilta löytynyt Suomen viides kyhmypilkkasiipi. Muita harvinaisuuksia olivat muun muassa eskimosirri Porissa, pilkkaniska Inarissa, tundravikla Kouvolassa, isokihu Paltamossa, valkosiipitiira Kemiönsaaressa ja mustanmerenlokki Kuopiossa.

Runsaan viikon kuluttua, 11.–12.6., tarkkaillaan taas pönttölintuja Pönttöbongaus-tapahtumassa. Silloin nähdään, Onko tavallista viileämpi toukokuu vaikuttanut tiaisten ja muiden pönttölintujen pesintään.

Yleistietoa lintutilanteesta:

Lintutilanne päivitetään seuraavan kerran torstaina 16.6.