Runsaslukuiset lintulajit vähenevät

Lunni: Kuva: Pertti Rasp

Mediatiedote 23.4.2018

Peräti 40 prosenttia maailman lintulajeista on vähenemässä tänään julkaistun selvityksen mukaan. Runsastuvia lajeja on vain seitsemän prosenttia. Huolta aiheuttaa erityisesti monien tavallisten lintulajien väheneminen.

BirdLifen julkaisema raportti ”State of the World’s Birds” on katsaus maailman noin 11 000 lintulajin tilanteeseen. Raportissa korostetaan monien aikaisemmin runsaiden lajien taantumista. Euroopassa esimerkiksi turturikyyhky ja lunni ovat vähentyneet huolestuttavasti.

Raportin mukaan runsaiden lintulajien väheneminen johtuu useimmiten ihmisen toiminnasta, kuten elinympäristöjen muuttumisesta, vieraslajeista, ilmastonmuutoksesta, ylikalastuksesta ja metsästyksestä.

Maailmanlaajuisesti tärkein lintuja uhkaava tekijä on maatalouden aiheuttamat elinympäristömuutokset. Maatalouden laajenemisen takia tuhoutuu muita linnuille tärkeitä elinympäristöjä, ja maatalouden tehostumisen vuoksi maatalousympäristö tarjoaa linnuille heikommat elinmahdollisuudet kuin aikaisemmin. Maatalouden muutoksien arvioidaan uhkaavan 74 prosenttia maailmanlaajuisesti uhanalaisista lintulajeista.

Viimeisin Suomesta hävinnyt lintulaji, kultasirkku, kärsii muuttoaikaan massiivisesta pyynnistä Kiinassa. Kultasirkku on ollut laajalla alueella erittäin runsas lintulaji. Vuodesta 1980 se on vähentynyt jopa 90 prosenttia. Lajin laajamittainen väheneminen näkyy myös Suomessa. Vielä 1990-luvun puolivälissä Suomessa pesi noin 100 kultasirkkuparia. Nyt edellisestä Suomessa tehdystä havainnosta on yli kymmenen vuotta.

Monet runsaat linnut ovat vähentyneet myös Suomessa. Lintuharrastajien toteuttamien seurantojen mukaan varsinkin hyönteisiä syövien räystäs- ja haarapääskyjen kannat ovat voimakkaassa laskussa. Runsaista metsälinnuista monet ympäri vuoden Suomessa elävät lajit, kuten hömötiainen, ovat viime vuosina vähentyneet.

Tiedotteen lintulajit ruotsiksi: turturduva (turturikyyhky),lunnefågel (lunni), gyllensparv (kultasirkku), hussvala (räystäspääsky), ladusvala (haarapääsky), talltita (hömötiainen)