Lappeenrantalainen Jari Kiljunen on vuoden retkikummi

Vuoden retkikummi 2018 Jari Kiljunen. Kuva: Harri Partanen

BirdLife Suomen vuoden retkikummiksi on valittu lappeenrantalainen Jari Kiljunen.

Etelä-Karjalan lintutieteellisen yhdistyksen (EKLY) retkivastavana toimiva Jari Kiljunen on opastanut yhdistyksen lintukävelyitä ja retkiä vuodesta 2005. Viime vuosina Jari on opastanut Lasten lintuviikolla koululaisryhmiä lähes päivittäin Imatralla ja Lappeenrannassa. Tänä vuonna hän on toiminut oppaana yli 20 retkellä.

Yksi Kiljusen opastamille retkille osallistuneista kuvailee häntä näin: ”Jari on oppaana helposti lähestyttävä, avulias ja ystävällinen. Häneltä uskaltaa aloitteleva lintuharrastaja kysyä neuvoja. Jarilla on aito halu auttaa muita kehittymään lintuharrastajana. Lasten lintuviikon opastuksilla lapset ovat olleet innostuneita ja lintutietoutta on kertynyt myös opettajille.”

Jari Kiljunen on ammatiltaan luontokartoittaja. Hän on aina ollut kiinnostunut linnuista, mutta syvällisempi harrastus alkoi vuonna 2002 ensimmäisen kaukoputken hankinnan myötä. Retkiopastusten lisäksi Kiljunen rengastaa lintuja, tekee linnustokartoituksia ja on ollut jo useita vuosia EKLY:n hallituksessa.

BirdLife Suomen jäsenyhdistyksissä toimii yhteensä noin 200 retkikummia. He ovat aktiivisia lintuharrastajia, jotka järjestävät linturetkiä yleisölle. Retkikummitoiminta tarjoaa aloittelijoille hyvän mahdollisuuden päästä sisälle lintuharrastuksen saloihin.

BirdLife Suomi on vuodesta 2005 lähtien valinnut vuoden retkikummin. Tämän vuoden palkinto julkistettiin tänään BirdLife Suomen edustajiston kokouksessa Kokkolassa.

VALOKUVA Jari Kiljusesta vapaasti julkaistavaksi uutisen yhteydessä, kuvaajan nimi (Harri Partanen) mainittava

vuoden retkikummi Jari Kiljunen, p. 040 579 8990

järjestökoordinaattori Juhani Kairamo, p. 050 336 3747, juhani.kairamo(at)birdlife.fi