Vuoden lintuyhdistys on Päijät-Hämeestä

Vuoden lintuyhdistys 2019: Päijät-Hämeen lintutieteellinen yhdistys

Mediatiedote 17.3.2019

BirdLife Suomi on valinnut vuoden lintuyhdistykseksi Päijät-Hämeen lintutieteellinen yhdistys ry:n (PHLY). Valinta julkistettiin tänään sunnuntaina Porissa BirdLife Suomen kevätkokouksessa.

Vuoden 2019 lintuyhdistys palkitaan monipuolisesta järjestö- ja suojelutoiminnasta. Yhdistys ylläpitää esimerkillisesti alueensa lintuhavaintoarkistoa eikä epäröi toimia, mikäli jokin hanke uhkaa Päijät-Hämeen linnustoa. Tarvittaessa yhdistys puolustaa lintujen etua myös oikeusteitse. Yhdistys on juuri toteuttanut maakunnallisesti tärkeistä lintualueista linnustoselvityksen, joka on tuottanut arvokasta tietoa muun muassa kaavoituksen avuksi. Hankkeen tulokset julkaistiin Päijät-Hämeen lintupaikkaoppaana yhdistyksen kotisivuilla. Puolentoista viikon kuluttua 27.3. lintupaikkaopas julkaistaan myös kirjana.

Viime kesänä korkein hallinto-oikeus kumosi PHLY:n valituksen perusteella Suomen riistakeskuksen myöntämän luvan, jonka perusteella lahtelaisen tuotantolaitoksen alueella olisi saanut tappaa kaikkiaan 1 500 kesykyyhkyä viiden vuoden aikana.

Päijät-Hämeen lintutieteellinen yhdistys ry on BirdLife Suomen jäsenyhdistys. Sen toimialueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta sekä Mäntyharjun ja Pertunmaan kunnat. Yhdistys on perustettu vuonna 1970, ja siihen kuuluu tällä hetkellä noin 550 jäsentä.

BirdLife Suomi on maamme lintuyhdistysten keskusjärjestö, jolla on 30 jäsenyhdistystä. Vuoden lintuyhdistys on nimetty vuodesta 1980 lähtien. Päijät-Hämeen lintutieteellinen yhdistys on valittu vuoden lintuyhdistykseksi myös vuonna 2011.

järjestökoordinaattori Inka Plit, p. 010 406 6201, inka.plit(at)birdlife.fi