Eetu Paljakka on vuoden nuori lintuharrastaja

Mediatiedote 17.11.2019

BirdLife Suomi on valinnut kirkkonummelaisen Eetu Paljakan vuoden 2019 nuoreksi lintuharrastajaksi. Tänään 18 vuotta täyttävä Eetu on harrastanut lintuja jo noin kymmenen vuotta.

Eetu on ollut pienestä pitäen kiinnostunut lintujen äänistä. Niiden tuntijana hän onkin tehnyt vaikutuksen muihin lintuharrastajiin. Lintujen äänittämisestä innostuttuaan Eetu on myös jakanut äänityksiään verkossa. Xeno-canton lintujen äänien verkkosivustolle hän on ladannut lähes tuhat äänitettä noin 150 lintulajista.

Eetu on kantava voima Helsingin Seudun Lintutieteellisen Yhdistyksen Tringan lasten ja nuorten toiminnassa. Hän on toiminut oppaana lasten retkillä kolme vuotta ja muissakin tapahtumissa viime vuodesta lähtien. Lisäksi hän jakaa aktiivisesti lintutietouttaan muille sosiaalisen median linturyhmissä.

Viime vuosina Eetu on vieraillut ahkerasti Uudenmaan lintuasemilla, Kirkkonummen Rönnskärillä ja Hangossa. Nykyään hän kuuluu Rönnskärin lintuaseman vakiomiehittäjiin.

BirdLife Suomi on vuodesta 2000 lähtien valinnut vuoden nuoren lintuharrastajan. Palkinnolla halutaan kannustaa nuoria aktiiviseen lintuharrastus- ja järjestötoimintaan. Tämän vuoden palkinto julkistettiin tänään BirdLife Suomen edustajiston kokouksessa Hämeenlinnassa.

VALOKUVA Eetu Paljakasta vapaasti julkaistavaksi uutisen yhteydessä, kuvaajan nimi (Pekka Ikonen) mainittava

vuoden nuori lintuharrastaja Eetu Paljakka, p. 040 217 2700

järjestökoordinaattori Inka Plit, p. 010 406 6201, inka.plit(at)birdlife.fi