BirdLife palkitsi ansioituneita toimijoita Lahdessa

Esa Lammi (kuva: Markku Nironen) ja Olli Vuori (kuva: Tomi Muukkonen)

Mediatiedote 22.11.2020

Heinolan lintutarhalle ja Olli Vuorelle myönnettiin Pro Avibus -tunnustuspalkinto ja kultainen ansiomerkki annettiin Esa Lammille.

BirdLife Suomi on myöntänyt Heinolan lintutarhalle ja sen hoitajalle Olli Vuorelle Pro Avibus – Lintujen puolesta -tunnustuspalkinnon. Palkinto myönnettiin Heinolan lintutarhan tekemästä merkittävästä eläinsuojelu- ja valistustyöstä. Pro Avibus -tunnustus myönnettiin vasta kolmanneen kerran.

Heinolan lintutarha on tehnyt vuosikymmeniä merkittävää valtakunnallista eläinsuojelutyötä hoitamalla vuosittain satoja loukkaantuneita lintuja ja toimimalla monien vapaaehtoisten lintujenhoitajien kouluttajana ja neuvojana. Lintutarha tekee laajaa valistustyötä erityisesti nuorten parissa. Olli Vuori on ansiokkaasti hoitanut ja kehittänyt lintutarhaa sekä neuvonut muita lintujenhoitoon liittyvissä asioissa.

BirdLife Suomen kultainen ansiomerkki myönnettiin espooolaiselle Esa Lammille yli 40 vuotta jatkuneesta suojelu-, tutkimus- ja järjestötyöstä. Lammi on tehnyt lintulaskentoja liki 40 vuotta Päijät-Hämeen järvillä sekä selvittänyt silkkiuikun pesimäbiologiaa. Vesijärven rantakaavan valmistelussa ja muissa maankäyttöön ja vesistöjen suojeluun liittyvissä lausunnoissa hänen roolinsa onkin ollut tärkeä. Hän on myös vastannut Päijät-Hämeen tärkeiden lintualueiden selvityksistä. Työkseen hän on tehnyt ympäristöselvityksiä kunnille ja muille viranomaisille.

Päijät-Hämeen lintuihin Lammi on kirjoittanut kymmeniä artikkeleita sekä toiminut lehden pitkäaikaisena toimittajana, piirtäjänä ja taittajana. Lisäksi hän on kirjoittanut tai ollut mukana monissa linnustonsuojeluun ja lintuvesien hoitoon liittyvissä julkaisuissa. Hän oli myös yksi viime vuonna julkaistun Päijät-Hämeen lintupaikkaoppaan tekijöistä.

Lammi on ollut aktiivinen myös järjestötoiminnassa. Hän on toiminut Päijät-Hämeen lintutieteellisen yhdistyksen (PHLY) sihteerinä jo 1970-luvulla, Suomen Lintutieteellisen Yhdistyksen luottamustehtävissä 1988–2001 ja Lintutieteellisten Yhdistysten Liiton (nyk. BirdLife Suomi) hallituksessa 1989–1995. Hänet tunnetaan myös yleisötapahtumien asiantuntijana, retkioppaana ja opettajana, joka on innostanut monia eteenpäin lintuharrastuksessa.

Ansiomerkit luovutettiin eilen PHLY:n 50-vuotisjuhlassa Lahdessa. Samassa tilaisuudessa annettiin BirdLife Suomen hopeinen ansiomerkki helsinkiläiselle Timo Metsäselle ja asikkalalaiselle Tapani Saimovaaralle.

Pro Avibus -tunnustus myönnetään hakemuksesta henkilöille tai tahoille, jotka ovat erityisen merkittävällä tavalla edistäneet linnustonsuojelua, -tutkimusta tai lintuharrastusta. Palkinto on myönnetty aiemmin Kangasalla sijaitsevan sääksikeskuksen perustamista tukeneelle Jukka-Pekka Leskiselle sekä Metsäkeskuksen Pohjois-Karjalan alueyksikölle.

BirdLife Suomen kultainen ansiomerkki voidaan antaa valtakunnallisesti tai kansainvälisesti poikkeuksellisen menestyksellisestä sekä hyvin pitkäaikaisesta, yli 25 vuotta jatkuneesta toiminnasta lintuharrastuksen, -tutkimuksen tai -suojelun edistämiseksi.

VALOKUVIA vapaasti julkaistavaksi uutisen yhteydessä:
Esa Lammi (kuvaaja Markku Nironen)
Olli Vuori (kuvaaja Tomi Muukkonen)

Esa Lammi, p. 0400 200 652, esa.lammi(at)kolumbus.fi

Olli Vuori, p. 050 595 1416, lintu.olli(at)phnet.fi