Jyväskyläläinen Sami Ylistö on vuoden retkikummi

Vuoden 2020 retkikummi Sami Yliostö. Kuva: Kaisu Savolainen

Mediatiedote 22.11.2020

BirdLife Suomen vuoden retkikummiksi on valittu jyväskyläläinen Sami Ylistö. Hän on toiminut Keski-Suomen Lintutieteellisen Yhdistyksen retkikummina vuodesta 2006 ja koordinoinut yhdistyksen retkikummitoimintaa vuodesta 2011.

Ylistön vetämät retket ja muut tapahtumat ovat olleet erittäin suosittuja. Retkillä on seurattu kevät- ja syysmuuttoa, tutustuttu talvilintuihin ja yölaulajiin, päivystetty lintutorneissa ja retkeilty lähiseudun lintukohteilla. Hän on myös tilausretkien luotto-opas, joka mielellään vie luontoon niin nuorisoa kuin varttuneempiakin. Pelkästään viime vuonna Ylistön retkillä kävi yli sata henkilöä.

Harvinaisuuksiltakaan ei Samin vetämillä retkillä ole vältytty. Keski-Suomen kautta aikain ensimmäinen paksujalka löytyi Muurameen järjestetyllä seuturetkellä huhtikuussa 2019.

BirdLife Suomen jäsenyhdistyksissä toimii yhteensä noin 200 retkikummia. He ovat aktiivisia lintuharrastajia, jotka järjestävät linturetkiä yleisölle. Retkikummitoiminta tarjoaa aloittelijoille hyvän mahdollisuuden päästä sisälle lintuharrastuksen saloihin.

BirdLife Suomi on vuodesta 2005 lähtien valinnut vuoden retkikummin. Tämän vuoden palkinto julkistettiin tänään BirdLife Suomen edustajiston syyskokouksessa.

VALOKUVA Sami Ylistöstä vapaasti julkaistavaksi uutisen yhteydessä, kuvaajan nimi (Kaisu Savolainen) mainittava

vuoden retkikummi Sami Ylistö, p. 040 482 2416, sami.ylisto(at)gmail.com

järjestökoordinaattori Inka Plit, p. 010 406 6201, inka.plit(at)birdlife.fi