Takatalvea ja aikaisia muuttajia

Tundrahanhi. Kuva: Micha Fager.

Lintutilanne 5.4.2024

Kevätmuutto on edennyt keikkuen. Pääsiäisen lämpimät säät ja suotuisat virtaukset toivat Suomeen runsaasti muuttajia. Hanhien ja joutsenten lisäksi Suomeen saapui runsaasti rastaita, peippoja ja kyyhkyjä. Valtaosa muuttavista linnuista keskittyi keväälle tyypilliseen tapaan Etelä- ja Lounais-Suomeen, mutta ehtivätpä ensimmäinen kiuru ja sepelkyyhky jo Lappiinkin asti.

Tiistain lumimyräkkä ja kylmennyt keli puolestaan pysäyttivät muuton paikoin kokonaan ja ajoivat osan linnuista takaisin lähtöalueilleen parempia säitä odottelemaan. Voimakasta pakomuuttoa havaittiin tiistaina muun muassa sepelkyyhkyillä, kiuruilla, rastailla ja peipoilla. Esimerkiksi Helsingin Santahaminassa laskettiin tuhansien rastaiden ja liki viiden tuhannen peipon länteen ja lounaaseen suuntautunut pakomuutto.

Kaikki linnut eivät lähde pakoon: takatalvi ajoi meille ehtineitä lintuja runsain määrin myös ruokinnoille ja sulana pysyneille teiden varsille. Hanhet ja muut pelloilla ruokailevat lajit pakkautuivat varsin pienelle sulana pysyneelle alueelle Satakuntaan. Porissa laskettiin eilen yhdeltä paikalta yli 21 000 metsähanhea ja liki kuusi tuhatta tundrahanhea. Muiden hanhien mukaan on jälleen lyöttäytynyt myös harvinainen pikkukanadanhanhi.

Maaliskuun loppuun osui sopivia virtauksia, ja monia meillä maaliskuussa tavallisesti hyvin harvalukuisia lajeja saapui nyt runsaasti. Esimerkiksi ruskosuohaukkoja ja punajalkavikloja on jo havaittu pitkin eteläistä Suomea. Hyvin harvinaisista maaliskuun saapujista haarahaukkoja havaittiin mahdollisesti useampikin lintu ja suokukkoja havaittiin sekä Hangossa että Orimattilassa. Ahvenanmaan Eckeröstä löytyi 28.3. Suomen kautta aikain toinen maaliskuinen harjalintu ja seuraavana päivänä Hangon lintuasemalla iloittiin kaikkien aikojen ensimmäisestä maaliskuisesta riuttatiirasta.

Huhtikuun alun suurimmat yllätykset ovat olleet hyönteissyöjiä, jotka tavallisesti saapuvat meille vasta toukokuussa. Kouvolassa kuvattiin 3.4. kirjosieppo ja Pyhtäällä havaittiin 1.4. leppälintu. Pyhtään havainto on Suomen kautta aikain aikaisin kevätmuuttavasta linnusta. Aprillipäivän virtaukset olivat muutenkin suosiolliset: samana päivänä löytyivät myös sinipyrstö Raahesta, tulipäähippiäinen Hangosta ja haarapääsky Karjaalta. Kaikki havainnot olivat vuoden ensimmäisiä lajeista. Pohjois-Karjalassa yllätti pikkukajava, jonka näkeminen keväällä sisämaassa on harvinaista.

Säät lämpenevät ennusteiden mukaan jälleen koko maassa viikonloppuna ja muuttolintuja saapuu lisää. Odotettavissa on ainakin kurkien muuttoa ja rastaiden, peippojen ja kyyhkyjen paluu Suomeen.

Yleistietoa lintutilanteesta:

Lintutilanne päivitetään seuraavan kerran perjantaina 12.4.