Miten flirttailla ystävänpäivänä kuin linnut?

Kalatiira. Kuva: Pertti Rasp

Näin seurustellaan, pariudutaan ja erotaan lintujen tapaan

14.2. on ystävänpäivä, ja myös rakastavaisten päivä. Ottakaamme oppia luonnon siivekkäiltä siitä, miten rakastetun sydän valloitetaan.

Kaikkialla maailmassa lintujen ihmeellisillä soidinmenoilla on tarkoitus ilmaista kiinnostusta paritteluun. Yleensä koiras aloittaa kosiskelun esitellen parhaita puoliaan naaraalle, joka arvioi koiraan esiintymistä, laulua ja ulkomuotoa valitakseen sopivimman ja vahvimman kumppanin itselleen. Poikasten kasvattaminen ei ole naaraille leikin asia: hyvät geenit maksimoivat mahdollisuuden saada terveitä jälkeläisiä!

Soitimiin voi liittyä tanssia, laulua, ruoan tarjoamista ja reviiritaisteluja.

Tie sydämeen käy vatsan kautta, tietää kalatiira

Useilla lintulajeilla on soitimellaan tapana tarjota kumppanilleen herkkupaloja, sillä ruoan tarjoaminen osoittaa erinomaista pyyntitaitoa ja kykyä pitää huolta poikasista.

Kalatiirat tietävät sen hyvin. Pariutumisen alussa koiras tuo naaralle kalan kiusoitellen samalla naarasta lahjallaan, kunnes naaras yhtyy leikkiin. Sillä hetkellä syntyy pariside, naaras voi syödä kalan heti tai säästää myöhemmäksi, ja parittelu voi alkaa.

Elinikäiset etäsuhteet? Albatrossit saavat ne toimimaan

Etäsuhteen ylläpito on työlästä, erityisesti, jos erillään täytyy olla kuukausia. Linnut voivat käyttää eri muuttoreittejä, mutta kun ne tapaavat taas toisensa, tapaamisrituaaleissa löytyy luovuutta. Esimerkiksi useimmat albatrossit pariutuvat iäkseen ja pari voi olla merellä erillään kuukausia. Kun ne jälleen tapaavat toisensa pesimäpaikoilla, ne pöyhistelevät, kumartelevat ja kalistelevat nokkia, mikä on avainasemassa parisiteen vahvistamisessa.

Ihmissilmin käsittämättömältä näyttävillä suulien miekkailua muistuttavilla rituaaleilla on sama tarkoitus. Sytyttääkseen kipinän uudelleen suulat seisovat vastakkain siivet levällään ja nokat ylöspäin, miekkailevat ja tekevät saksiliikkeitä nopeaan tahtiin pitäen samalla kovaa ääntä.

Kaikki tai ei mitään, vakuuttaa suokukko

Moniavioisilla linnuilla on upeimmat soidinmenot, sillä koiraiden täytyy panna parastaan herättääkseen naaraiden huomion. Kaikki alkaa siitä, kun koiraat saapuvat soidinpaikalle karkeloihin, joissa kilpaillaan naaraiden huomiosta.

Soitimella suokukot levittävät tuuhean höyhenkauluksensa, ojentelevat itseään, hypähtelevät, kumartelevat ja pyrähtelevät ympäriinsä. Soidinkäyttäytymisen avulla naaraiden on helppo vertailla koiraita ja niiden reviirejä: mikä koiraista onnistuu parhaiten esittelemään höyhenkaulustaan ja tanssiaan.

Samaa sukupuolta oleva pari? Miksipä ei, toteaa ruusutiira

Jotkut lintulajit seuraavat sydäntään ja pariutuvat kenen kanssa haluavat, sukupuoleen katsomatta.

Vaikka linnuilla on harvoin todettu parittelua samaa sukupuolta olevan kanssa, jotkin lajit päätyvät kasvattamaan poikasia samaa sukupuolta olevan linnun kanssa. Näin tekevät esimerkiksi ruusutiirat, joilla naaraita on selvästi enemmän kuin koiraita.

Tämä kumppanuus taisi olla tässä

Vaikka jotkut lintulajit ovat yksiavioisia ja pysyvät saman parin kanssa vuodesta toiseen, toisinaan ne eroavat. Syynä voi olla esimerkiksi eriaikainen paluu pesimäpaikoille tai kilpailu kumppaneista. Etelänkiislat jopa pakottavat toisia eroon tunkeutuessaan reviirille ja erottaessaan pesivän parin ja muodostaessaan uuden.

Eipä tee vaikutusta

Kuten ihmisetkin, jokainen lintu on erilainen. Tanssiipa miten upeasti hyvänsä tai näyttävätpä tarjotut ruoat miten herkullisilta tahansa, rakkaaseen ne eivät aina tee vaikutusta. Se on vain hyväksyttävä ja seurattava, kun rakas liitää pois vapaana kuin lintu.

Mutta ei syytä huoleen, taivaalla riittää lintuja!